Werkwijze behandeling (therapie) en begeleiding:
Tijdens het eerste gesprek maken we kennis en vertel jij of vertellen jullie over de zorgen en problemen. Samen bespreken we of je bij mij aan het juiste adres bent. Ook de krachten en hulpbronnen komen meteen in het eerste gesprek aan de orde. Het is altijd belangrijk dat jij je op je gemak voelt!
Als je besluit tot het starten van de behandeling volgt er een vervolggesprek. Daarin bespreken we het behandelplan, waarin jouw klachten en krachten worden beschreven, het doel van de behandeling en op welke manier de behandeling gegeven zal worden. Jouw wensen en verwachtingen over de therapie zijn daarbij belangrijk. Het behandelplan is wettelijk verplicht (Wet op Geneeskundige Behandelovereenkomst, WGBO). Ook als jouw kind de aangemelde cliënt is werken we met een behandelplan. Vanaf 12 jaar mag je kind dit mede ondertekenen met ouders samen en inzien. Vanaf 16 jaar mag je kind zonder de ouders het plan ondertekenen.
Privacy rondom dossiervorming
We werken binnen de kaders van de nieuwe wet op de privacy, de AVG. Je gegevens zijn beveiligd opgeslagen in een EPD (Electronisch Patiënten Dossier). Dit zijn behandelplannen, voortgangsrapportage, eindverslag, ROM gegevens en algemene ANW gegevens. Het doel daarvan is om inhoudelijk de behandeling goed vorm te kunnen geven. Conform eisen van beroepsverenigingen, de wet en eventueel zorgverzekeraar.
Gegevens van jou worden niet zonder jouw toestemming aan derden verstrekt. Mocht je toestemming geven voor verstrekking van gegevens aan een derde partij (zoals bijvoorbeeld de bedrijfsarts) kan ik informatie verstrekken. Later kun je die toestemming ook altijd weer opzeggen. Gegevens die verstrekt worden zie je altijd van tevoren in. In geval van verwijzing via de huisarts krijgt de huisarts startrapportage, voortgangsrapportage en een afsluitbrief. Jij ontvangt een kopie daarvan. Je dossier wordt volgens de wettelijke eis 20 jaar bewaard. Mocht je willen dat je dossier vernietigd wordt, kun je dat aangeven.
ROM wat is dit?
Bij aanvang krijg je een vragenlijst waarmee we je klachten en je krachten in kaart brengen. Aan het eind doen we dat weer om veranderingen te meten.
Afzegging en niet verschijnen
Indien je een afspraak minder dan 24 uur tevoren afzegt of wijzigt, of indien je niet op een afspraak verschijnt, dan wordt deze afspraak alsnog (deels) in rekening gebracht. Je betaalt de helft van het tarief dat is afgesproken. Het tarief en de duur van een zitting liggen vast.
Mijn praktijk is de gehele week geopend. Je kunt mij mailen voor vragen. In de mail hoef je geen inhoudelijke informatie te geven. Je naam en telefoonnummer zijn voldoende. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Je kunt ook mijn voicemail inspreken, dan bel ik je terug.
Klachtenprocedure
Als je ontevreden bent over de behandeling of over Marij Peeters, dan kun je of kunnen jullie dat altijd met haar bespreken. Als je een ernstige klacht hebt die dan nog onvoldoende is opgelost, is er de mogelijkheid om een officiële klacht in te dienen. Je kunt voor informatie terecht bij een van de beroepsverenigingen: de NVRG, Nederlandse Vereniging voor Relatie- en gezinstherapie https://www.nvrg.nl/pagina/voorclienten of de NVO, de Nederlandse Vereniging van pedagogen en onderwijskundigen https://www.nvo.nl/
Marij Peeters is aangesloten bij : KlachtenengeschillenregelingP3NL , https://www.p3nl.nl/
Samenwerkende partijen:
Vera van Mierop
http://www.gezinenrelatie.nu/over-vm/
Petra Deij
https://www.praktijkpetradeij.nl/
Lenny Rodenburg
http://www.lennyrodenburg.nl/
Petra Kruijdenberg
https://www.eft.nl/eft_relatietherapeuten/amsterdam/kruijdenberg,%20petra/
Elien van Oostendorp
https://www.eft.nl/eft_relatietherapeuten/hilversum/oostendorp,%20elien%20van/
Wachttijden:
Dit is niet van toepassing meer omdat ik geen nieuwe cliënten aanneem. De praktijk gaat stoppen voor deze vormen van hulpverlening: relatietherapie, gezinstherapie en individuele therapie.
Professionals die leertherapie willen voor hun studie kunnen informeren naar wachttijden.